خانه » مطالب مذهبی و احکام دینی » وقتی زمان کوتاه باشد باید غسل انجام دهیم یا تیمم؟
loading...

وقتی زمان کوتاه باشد باید غسل انجام دهیم یا تیمم؟

وقتی زمان کوتاه باشد باید غسل انجام دهیم یا تیمم؟

وقتی زمان کوتاه باشد باید غسل انجام دهیم یا تیمم؟
مذهبی:در مورد مسائل شرعی گاهی برای انسان سوالی پیش می آید که باید از آنها اطلاع داشته باشد تا با مشکلی مواجه نشود ممکن است افرادی مرجع تقلیدشان با هم متقاوت باشد.(لطفا برای اطلاع از احکام دینی خود فقط به این مطالب اکتفا نکنید و به مرجع تقلید خود رجوع کنید)
سوال: شخصی که می دانسته وظیفه اش در تنگی وقت نماز تیمم بوده، وضو یا غسل انجام داده، حکم وضو و غسل او چیست؟

امام خمینی(ره):
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، بنابر احتیاط واجب باطل است ولی اگر به عنوان طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و …) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(تحریر الوسیله، ۱۴۰۸ هـ ق، ج۱، ص ۱۰۵، م ۱۷)
(وسیلة النجاة، ۱۳۸۰ ، ص ۹۶، م ۱۷، پاورقی ۳)

آیة الله اراکی(ره):
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به قصد طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و …) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(العروة الوثقی، ۱۴۲۵ هـ ق، ج۱، ص ۳۵۷، م ۲۹)

آیة الله بهجت(ره):
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به عنوان طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و …) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(وسیلة النجاه ۱۳۸۱، ج۱، ص ۱۳۵، م (۴۸۱) ۱۷ )
(جامع المسائل، ۱۳۸۴، ج۱، ص ۲۱۳، پاراگراف آخر)

آیة الله تبریزی(ره):
اگر به نیت وضو و غسلی که به عهده دارد با قطع نظر از نماز، وضو وغسل انجام دهد صحیح است و همچنین در صورت که تشریع محرّم نباشد وضو و غسلش صحیح است. (تشریع محرّم: یعنی خیال کند در ضیق وقت می تواند وضو و غسل انجام دهد).
(منهاج الصالحین، ۱۴۲۶هـ ق، ج۱، ص۱۰۲، م ۳۵۵)
(استفتائات جدید، ۱۳۸۳، ج۱، ص ۶۱س ۲۷۵)

آیة الله خوئی(ره):
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به قصد طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و …) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(العروة الوثقی مع تعلیقه، ۱۴۲۵ هـ ق، ج۱، ص ۳۲۴، م ۲۹)
(منهاج الصالحین (العبادات)، ۱۴۱۰ هـ ق، ج۱، ص ۹۸، م ۳۵۵)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
در صورتی که قصد تشریع که منافات با قصد قربت دارد، نداشته باشد صحیح است. (قصد تشریع یعنی: خیال کند در ضیق وقت می تواند وضو و غسل انجام دهد.)
(العروة الوثقی مع تعلیقه، ۱۴۲۵هـ ق، ج۱، ص ۳۸۵، م ۲۹ پاورقی ۱۲۸۶)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر برای نماز وضو و غسل انجام داده، باطل است ولی اگر برای طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و…) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(هدایة العباد، ۱۴۱۶ هـ ق، ج ۱، ص ۸۴، م ۴۸۹)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
وضو و غسل او صحیح است.
(العروة الوثقی مع تعلیقات، ۱۳۸۰، ج۱، ص ۳۳۷، م ۲۹، پاورقی ۲)
(الاحکام الواضحه، ۱۳۸۰ ص ۸۵، م ۳۶۵)

آیة الله گلپایگانی(ره):
اگر برای نماز وضو و غسل انجام داده، باطل است ولی اگر برای طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و …) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(هدایة العباد، ۱۴۱۳ هـ ق، ج۱، ص ۹۹، م ۴۸۹)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به قصد طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و…) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(العروة الوثقی مع تعلیقات ۱۳۸۶، ج۱، ص ۳۸۸، م ۲۹)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به قصد طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و …) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، ص ۵۲)

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
اگر به نیّت وضو و غسلی که به عهده دارد، با قطع نظر از نماز، وضو و غسل انجام دهد صحیح است و همچنین اگر قصد تشریع محرّم نداشته باشد(تشریع محرّم: یعنی خیال کند در ضیق وقت می‌تواند وضو و غسل انجام دهد) و وجه تقیید هم نباشد.(وجه تقیید یعنی: وضو و غسل را مقید به همین نماز در ضیق وقت نکند.)
(منهاج الصالحین، ۱۳۸۶، ج ۲، ص ۱۱۱، م ۳۵۵ و استفتاء شفاهی از دفتر معظم له )

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*